Netflix heeft het afgelopen kwartaal een tegenvaller moeten verwerken. De streamingdienst bereikte minder nieuwe abonnees dan gehoopt.

Het zag zijn gebruikersbestand met 5,2 miljoen wereldwijd groeien, terwijl het bedrijf rekende op 6,2 miljoen nieuwe klanten. Ook volgers van het bedrijf hadden op stevigere groei gerekend. In het eerste kwartaal kreeg Netflix er wereldwijd nog ruim 7,4 miljoen abonnees bij.

Het Amerikaanse bedrijf gaf bij de presentatie van zijn tweedekwartaalcijfers aan de verwachtingen voor dit kwartaal te hebben overschat. Beleggers straften het bedrijf in de nabeurshandel flink af voor de tegenvaller.

Netflix steekt miljarden in het produceren van unieke series, wat moet zorgen voor de aanwas en het behouden van abonnees. Wallstreet is niet kapot van dit verdienmodel omdat de miljardeninvesteringen niet vol te houden zijn. Tegelijkertijd verliezen de series wel hun waarde voor gebruikers die op den duur vers aanbod verlangen.

De kasstroom van de videodienst is structureel negatief en de catalogus aan eigen series heeft geen blijvende waarde, zei analist Michael Pachter van adviesbureau Wedbush hierover.

LEES OOK: Waarom Netflix ‘stiekem’ probeert de abonneeprijs te verhogen voor veelgebruikers – minder scherm voor dezelfde prijs